Praktijkgericht onderwijs

Om hbo-juristen op te leiden die wij geschikt vinden om na 4 jaar het werkveld in
te sturen, verzorgen wij onderwijs dat is vorm gegeven op basis van een tweetal
pijlers: 'de student aan zet' en 'de praktijk is leidend'.

De student aan zet

Onze studenten gaan vanaf dag 1 zelf actief aan de slag met het maken van
praktijkopdrachten en het opdoen van kennis.

Wij hebben dus geen klassieke hoorcolleges waarin we je vertellen wat je precies moet weten, maar laten je ervaren wat het is om een HBO-jurist te zijn. Daarmee stimuleren wij vanaf de start van de opleiding een professionele houding.

Als student ga je zelf op zoek naar kennis, verdiep je je hierin en pas je het geleerde direct toe op echte opdrachten uit het werkveld. Hierdoor heb je meer het gevoel dat je bezig bent met iets dat echt bijdraagt, wat leren een stuk leuker
maakt dan alleen maar zitten en luisteren naar een docent.

Je leert beroepsvaardigheden door te ontdekken en het steeds weer te doen. Fouten maken mag daarbij. Je krijgt binnen het onderwijs de ruimte om van je fouten te leren door een onderdeel opnieuw te proberen of door een opdracht te herstellen.

Student aan zet betekent ook dat je veel moet samenwerken. Niet alleen met elkaar, maar ook met docenten en het werkveld. Uiteraard is er ook veel aandacht voor elke individuele student. Er heerst een cultuur waarin studenten eerst elkaar om hulp en feedback (durven) vragen voordat zij een docent/het werkveld consulteren.

De praktijk is leidend

Als je bij ons komt studeren, werk je vanaf dag 1 aan echte, actuele opdrachten uit het werkveld. Dat maakt het extra leuk, want de producten die je maakt, zijn meteen te gebruiken door de organisatie die de opdracht aanlevert.

De juridische beroepspraktijk heeft dus een grote rol in ons onderwijs. Niet alleen leveren zij opdrachten aan, we zoeken ook partners uit het juridische domein om samen onderwijs te ontwikkelen en uit te voeren. Verder vragen wij het werkveld onze studenten te inspireren door een gastcollege te
verzorgen of een bedrijfsbezoek te faciliteren.